måndag 3 augusti 2009

Tillbaka till vardagen...

Jaha... 4 veckor har svischat förbi, darling är åter på jobbet och härhemma så ska vi ta itu med semesterresterna. D.v.s vi ska tvätta och packa upp efter 4v i kappsäck(en sanning med modifikation).
Vi startade semestern med att åka till svärmors sommarhus i finska skärgården(vi sov en natt hos moster S först innan vi tog färjan över), där badade och bastade vi varje dag. Vi hade relativt tur med vädret denna gång men visst fanns det bättre och sämre dagar... Själv blev jag fullkomligt sönderbiten på underbenen av den finska myggen(bildbevis kommer senare) och åkte på feber i drygt två dygn(troligen som en reaktion av betten), vi skojade om att jag åkt på finsk malaria... =0) Naturligtvis inträffade detta under de varmaste dagarna, när de andra solade och badade så låg jag nerbäddad under täcket och kollade på film, läste och sov.
När vi efter 11 dygn i Finland återvände till Sverige så tog vi in på hotell en natt, vi hade fixat oss en gratisnatt hos Stay At, en kedja som hyr ut små lägenheter istället för hotellrum. Detta kändes väldigt lyxigt och skönt att slippa köra upp direkt på natten. Nu fick vi sova i sköna sängar och resa hemåt pigga och utvilade.
Vi kom hem på fredagskvällen och packade bara ur bilen, hängde den tvätt som vi inte fått torr innan vi åkte från Finland, klippte gräs, tvättade nån maskin tvätt och stupade i säng. På lörda´n så påbörjade vi expedition "röja upp" i huset, darling gav sig i kast med "ungarnas"(den på övervåningen) toa som mer eller mindre behövdes saneras, det var en salig röra av tandkrämsrester, tomma toarullar och utspridd kattsand därinne, själv tvättade jag för fullt och rensade kyl och planerade vad som skulle packas för den kommande stugvistelsen. Vi hade tänkt vara hemma under helgenoch städa och fixa och sen åka till stugan på måndagen, men ju längre det gick av dan och ju mer vi svettades i värmen så växte beslutet "skit i allt bara ungarnas toa blir fixad" fram och vi packade bilen full med mat och kläder för 2v. framåt.
Vi kom fram till stugan på kvällssidan och stack direkt till sjön för ett efterlängtat dopp i kvällssolen, det var underbart, ljumma vindar och varm sand och skönt i vattnet. Vi tänkte att det här blir nog 2 fina veckor...
Men med facit i hand så kan man säga att vi misstog oss rejält. Det har regnat, regnat och så har det regnat(åtminstone den första veckan) och någon riktig sommarvärme så där som det var innan semestern har det då inte infunnit sig. Visst har vi varit och badat varje dag men jag tror att vi bara har haft 2 riktiga "stranddagar". Hur som helst så har vi fått vila och vara tillsammans, det är det viktigaste. Vi har blivit riktigt bortskämda, barnen har sällan vaknat före 9-tiden så vi har kunnat ligga och dra oss till fram emot 10.00-10.30 utan att de har protesterat allt för högljutt. Så det kändes väldigt kämpigt att vakna när klockan idag ringde 05.45 måste jag erkänna... Men nu är darling på jobbet och jag är vaken så nu är det bara att invänta att barnen ska vakna så att vi kan börja dagens mission, vika och lägga in ren tvätt... (den absolut tråkigaste hemsysslan som jag vet)