söndag 31 maj 2009

Nu är det sommar och grattis alla mödrar!



Helgen har tillbringats i stugan, igår var det strålande sol hela dagen och vi vuxna gjorde inte så mycket under dagen utan lät barnen arbeta istället... ;-) Skämt åsido, vi rensade bort 50 års samlat skräp under stugan och barnen var bäst lämpade för att krypa under och dra fram alla "bra-å-ha-grejor" som lagts där i väntan på att de skulle användas. Det blev en rejäl hög med brädstumpar, hinkar, plåtar, penslar mm. mm. Barnen var både svettiga och smutsiga när de kröp fram, trots skyddsklädsel...

Darling kämpade med att kapa ner den stora busken som växt utanför stugan under nästan 50 år(vi har flyttat en del av den ner till grillplatsen istället), först kapade han ner den och sedan kämpade han med att dra upp alla rötter. Jag målade det mesta av ribben som var omålad, vilket även det var aningen svettigt eftersom solen låg på...Vi bestämde då att barnen skulle få gå och bada, något de tjatat om sen vi kom på fredan.

Vi gick till stranden, jag hade tagit på mig baddräkten under kläderna "i fall att" och det var jag glad över att jag hade gjort. När vi kom fram så sprang ungarna i vattnet och jag slängde ut termometern, den visade på 18 grader! Helt fantastiskt, jag kan inte minnas att det någonsin varit så varmt i denna sjö före midsommar utan man brukar få plåga sig ner i sjön under midsommarhelgen i vanliga fall. Det slutade iaf med att även jag och darling badade och tvättade oss i sjön och det var riktigt skönt. Sen åkte vi iväg och hämtade plattor och fixade till vår nya uteplats som vi gjorde mot stugväggen så att den blir lite mer skyddad mot vinden som ofta viner från sjön...

Idag så började det med att jag inte fick kliva upp utan darling och barnen smög ut till bilen och sen kom de in med presenter och kort, tyvärr så blev det kvar i stugan men det finns ju kvar till en annan gång. Jag fick en söt nalle som det står "I love you" på och en presentförpackning med hårda karameller i strut och ett chokladthe som blir spännande att testa någon gång när det är lite svalare, i morse så var det 19 grader redan kl. 8...!
Sedan så fick jag ligga och läsa medan barnen och darling plockade fram frukosten som sen avnjöts på den nya uteplatsen men sen så var det slut på min slappa morgon för det var dags för att diska, när jag diskade så kom lillebror/svåger/morbror. Han och darling började att mäta och kapa till skivor för att färdigställa innertaket. När jag diskat så tog jag en snabbdusch innan det var dags för att måla klart(tänkte jag) men jag släppte ganska snart den tanken när jag kände hur hett det var där ute på väggen, jag kapade istället till några brädor så att jag kunde fixa till skåpet som vi skulle sätta upp på väggen för tallrikar och annat.
Nu är vi äntligen klara med innertaket och nu så är det "bara" resten kvar, dvs. påsadling av fönster, byte av innerdörr, bygge av loft och även gasolskåp, installation av den nya gasolspisen(vilken även måste beställas), rivning av vägg mellan gamla köket och sovrummet, igensättning av gamla "sovrumsdörren" mm. mm.

Barnen har lekt nere i bäcken mest hela dagen, de har tom. badat där(vilket jag antar var kallt). När vi åkte hem så stannade vi till hos mormor och mormorsmor och grattade dem med lite på morsdag. Darling passade även på att lasta släpet fullt med ved som jag och barnen ska lasta av i morgon.Idag har det nog varit runt 30 grader i skuggan, nackdelen är att myggantalet ökat explosionsartat p.g.a värmen...Nu ska jag stänga ner datorn och sova några timmar, i morgon är det dags för skolarbete och jobb igen.

Inga kommentarer: