tisdag 24 februari 2009

Jaha... (inget för känsliga läsare)

Då var det dags... Jag trodde att vi skulle slippa undan i år men så blev det inte... Idag är det fettisdag och lillebror har smällt i sig 3!!! semlor. Först en på förskolan, sen en till på 5-årsgruppen på andra förskolan här i byn, sen en tredje hos gammelmormor på em.

Nu ikväll så kom han ner sen han lagt sig och klagade på magont, har du ätit för mycket idag frågade jag... Jaa sa lillebror, men gå på toa då sa jag och så går du och lägger dig sen. Han gick på toa och ropade strax efter... Vi kom in och i en salig röra på golvet nedanför ligger de smutsiga kläder(som han och storebror burit ner nu i kväll när de städade sina rum och bara kastat in på badrumsgolvet) och en pöl med spya... Mysigt värre, tur att jag är gift med en sanerare... Fast han försökte komma undan med att han var ledig, då kontrade jag med att jag är deltidssjukskriven och har gjort mina timmar för denna vecka... =0)
Hur som helst så duschade lillebror och jag gick upp och bäddade i underslafen så att han skulle ha lättare att ta sig ur sängen om det skulle hända igen och så ställde vi in en hink på golvet. Vi var ganska säkra på att det berodde på överätning och inte magsjuka eftersom det inte "luktade" magsjuka... Strax före 22 så hörde jag mystiska ljud från övervåningen och det var lillebror som träffade hinken denna gång, stackars älsklingen. Det är tydligt nu att det trots allt är magsjuka, tyvärr...

Jag trodde faktiskt att magsjukan hade gått över för i vinter, det är så länge sedan vi fick de första larmen på förskolan och då klarade vi oss. Så vi hade väl tagit för givet att vi skulle slippa i år. Själv känner jag mig lite mysko i magen med men det kan ju ha att göra med de hela vitpepparkorn som jag svalde ner direkt(i förebyggande syfte) efter att jag bäddat ner lillebror efter den första gången.

Idag så har vi förutom detta tråkiga varit till grannbyns second hand och fyndat ett skrivbord och en stol till storebrors rum till det fashionabla priset av 250:-, sen åkte vi vidare upp till gammelmormor för att fika och fixa mormors räkningar eftersom hon fortfarande är i Thailand. Hon hade bett mig att handla lite på vägen så vi stannade till och köpte det hon behövde och så tittade vi in i "småttochgott"affären när vi ändå var där och köpte även ett skrivbordsunderlägg till storebror.

Nu har vi ändrat om i hans rum och det blev inte trångt trots att skrivbordet var betydligt större än vad jag hade tänkt mig. Vi tog bort den dammsamlande svarta bokhyllan och rensade bort lite skräp och det blev jättebra, bilder kommer senare. Nu är det bara en skrivbordslampa, en hylla och lite småkorgar för pennor och sånt som fattas för att det ska bli perfekt. Jag hade tänkt att åka in till stan i morgon för att fixa det men det ser ut att bli en lugn(förhoppningsvis) hemmadag med lillebror nu när det blev så här tokigt. Men, men, stan finns kvar och vi har nog lite småkorgar om jag börjar att leta... Huvudsaken att lillebror får bli frisk och att vi andra förhoppningsvis slipper bli smittade...

Inga kommentarer: