fredag 3 oktober 2008

Husmor

I dag och igår så har jag varit riktigt husmoderlig... Igår svängde jag ihop en vetedeg baserad på en liter mjölk och bakade kanelbullar, det blev bara 54 stycken. Jag kan INTE baka små bullar, min mormor och min mamma bakar söta normalstora bullar, jag bakar gigantiska... Det spelar ingen roll hur jag än försöker så blir de megastora även om jag tänker "att idag ska jag baka små"... Men de blev väldigt goda iaf. godkända av storebror som mot alla våra principer fick en efter frukostgröten i morse, han såg ut som en fågelholk i ansiktet då jag satte fram en bulle när han ätit upp... :-D Jag sa dock att det var en engångsföreteelse eftersom de sov när jag bakade igår.
När jag gräddat färdigt bullarna så satte jag en surdeg på jäsning över natten så när storebror var lämnad och lillebror ätit frukost så satte jag igång att röra ihop degen och sätta den på jäsning och nu så har jag bakat ut en limpa och 24 frukostbullar som står och jäser. Lillebror fick en degklump han med och har precis rullat 5 fina frukostbröd som väntar på att gräddas.

Inga kommentarer: